We willen dat alle kinderen met veel plezier naar school gaan en zich hier veilig voelen. Dagelijks naar school gaan geeft leerlingen een goed gevoel en is daardoor goed voor hun ontwikkeling. Te laat komen is voor alle leerlingen nadelig met oog op hun ontwikkeling. We zijn verplicht om dit bij te houden. We werken samen met de leerplichtambtenaar en jeugdgezondheidszorg.

Wat is schoolaanwezigheid?

• Niet meer dan 7 dagen per schooljaar afwezig: geen zorgen
  • Tussen 7 en 15 dagen per schooljaar afwezig: we maken ons zorgen
  • Meer dan 15 dagen per schooljaar afwezig: zorgelijk, chronisch, stappenplan in werking

Stappen in het kort

1. De Dr. Herderscheeschool vindt schoolaanwezigheid belangrijk
  2. We houden de schoolaanwezigheid maandelijks in de gaten
  3. We stimuleren een goede schoolaanwezigheid maximaal en zetten het menu van interventies in

Bij zorgen of chronische afwezigheid nodigen we ouders uit voor het signaleringsspreekuur om te zoeken naar oplossingen.

Signaleringsspreekuur

Samen met ouders kijken hoe we de schoolaanwezigheid kunnen verbeteren. Samen met de jeugdverpleegkundige, de leerplichtambtenaar en de school praten we daar met ouders over. Onze ervaring is dat dit de ouders en leerlingen helpt. Hebt u zelf vragen, dan mag u ook op het singaleringsspreekuur komen. Neem daarvoor contact op met de leerkracht.

Schooltijden

• 8.20 uur: school open