Fototaal
Wij gebruiken voor taal- en leesonderwijs de methode Fototaal. Dit is een taal/leesmethode speciaal voor het ZML. De kracht van de methode zit in de foto’s. Vandaar de naam Fototaal. De leerkracht maakt samen met de leerlingen foto’s die te maken hebben met het thema van dat moment en die aansluiten bij hun leefwereld. Met Fototaal werken we zowel aan de doelen voor de mondelinge als de schriftelijke taalontwikkeling.
Veilig leren lezen
Veilig leren lezen is een andere methode die we binnen de Herderschee gebruiken. Met zorgvuldig gekozen woorden brengen we leerlingen de alfabetische structuur van ons spellingsysteem bij. Door deze ‘structureerwoorden’ te zien, te horen en uit te spreken, leren kinderen klanken en letters verbinden en deze vaardigheid ten slotte te automatiseren.
Schrijven leer je zo
De methode schrijven leer je zo is een verrassend speelse methode volgens de nieuwste inzichten op het gebied van motoriek, psychologie en taal. De lessen zijn speels en uitdagend. Kinderen voelen zich snel competent en mogen uitgaan van hun persoonlijke ontwikkeling. Door verkeerslichtletters leert het kind in korte tijd de lettervormen die nodig zijn om een vloeiend handschrift te ontwikkelen. Het verkent de beweging, richting en vorm van de letters en cijfers door middel van oriëntatietekens die de schrijfbeweging aangeven. Na het aanleren van lettervormen wordt er overgegaan op het aanleren van letters, cijfers, woorden en zinnen.
Schrijfdans
Schrijbelen = van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen gaan. Dat doen we door te ervaren en te ontdekken in de lucht, op bord en papier, met verf en
klei, scheerschuim en zand. Met muziek maken we alles weer schoon. Met de richtingen naar boven, naar beneden, naar links en naar rechts, en met de bewegingen heen en weer, rond, kronkelend en golvend, kan al veel geschrijbeld en gespeeld worden. Het schrijbelen sluit aan op de expressiemogelijkheden die het kind zelf van nature zoekt (krassen, rondkronkelen…) en is een goede afdruk van de innerlijke belevingswereld.